Balun de curent 4:1, tip Guanella

Balun Guanella
Figura 1 - Schema de principiu
Balun-ul de curent este de tipul propus în 1944 de către Gillette Guanella. Schema de principiu poate fi urmarită în figura 1. S-a emis ideea că un asemenea transformator poate fi realizat pe un singur tor de ferită. Mai multe analize pertinente (de exemplu, analiza lui Tom, W8JI poate fi citită aici: http://www.w8ji.com/balun_single_core_41_analysis.htm ) infirmă această abordare.

Se folosesc doua toruri de ferita pe care se bobinează o linie de transmisie. Pentru a realiza o adaptare de la 200 ohmi la 50 ohmi linia trebuie să aibă o impedanţă caracteristică de 100 ohmi. Am ales pentru confecţionarea liniei de transmisie conductor de cupru blanc (izolat cu email) având diametrul de 1,1 mm.

Figura 2 - Începutul bobinajului
Figura 2 - Începutul bobinajului
Peste conductor, din considerente legate de siguranţă şi mai ales pentru aducerea impedanţei caracteristice a liniei cât mai aproape de valoarea de 100 ohmi, am aplicat un tub de varniş termocontractabil. Pentru strângerea varnişului pe conductor am utilizat o staţie de aer cald. S-au folosit două toruri FT140-43 (tnx YO9DL) pe care am bobinat cu linia bifilară câte 11 spire. Figura 2 exemplifică modul de pornire al bobinajului, se foloseşte pentru fixare o faşetă.

În figura 3 se poate vedea cum arată torul cu bobinajul finalizat. Rămâne doar să găsim o incintă adecvată în care să fie asamblat balun-ul nostru. Eu am folosit o casetă din material plastic pe care am montat două borne pentru conectarea antenei şi un conector mamă de tipul SO-239 pentru cuplarea la cablul coaxial.

Figura 3 - Bobinaj finalizat
Figura 3 - Bobinaj finalizat
Aspectul final poate fi urmărit în figura 4. Am utilizat, cu rezultate excelente, acest balun pentru alimentarea unei antene dipol multibandă, cu braţe inegale (OCFD), construită după dimensiunile aproximative publicate în 1949 de K4ABT. Am abordat această variantă întrucât autorul pretindea că antena, suspendată la 6-12m deasupra solului - aşa cum este cazul montării la curte sau între blocuri de locuinţe cu patru nivele, prezintă o impedanţă caracteristică apropriată de 200 de ohmi.

Singurele masurători pe care am avut avut posibilitatea să le fac

Figura 4 - Balun finalizat
Figura 4 - Balun finalizat

Noutăţi


Share on Facebook Share on Twitter ‎13.08.2014: Rezultate provizorii

Share on Facebook Share on Twitter ‎12.07.2014: Hamware v2 under construction Descarcă